Wikia

Yatala 24200

Yatala was een leerling van Boeddha. Door een drank die hij van zijn vader had gekregen, werd Yatala een onverwoestbare reus van 7 meter hoog . Yatala was een Shoedra en hij vocht tegen het onrecht van de kastenmaatschapij, wat de oorzaak was van de dood van zijn ouders. Viroedhaka leek Yatala te willen helpen, maar Yatala zag spoedig in dat Viroedhaka ook discriminerend was. Yatala sloot zich uiteindelijk aan bij de volgelingen van Boeddha in Venoevana.

BiografieEdit

Het woud van OeroevelaEdit

Yatala maakt zijn debuut in het vierde album. HIj is de zoon van twee shoedra's, die erg gedreven zijn om allerlei planten te onderzoeken. Op een dag is de meester van de ouders hun ongepaste gedrag beu en hij laat de ouders vermoorden. Voordat Yatala's vader stierf gaf hij zijn zoon een drank waarvan hij immens sterk en groot zou worden, zodat hij het slavenleven vaarwel zou kunnen zeggen. De drank toont zijn werking de daarop volgende jaren, als Yatala uitgroeit tot een reus van zeven meter. Tegelijkertijd lijkt Yatala steeds minder menselijk te zijn, wanneer het vermogen om te spreken bij hem vermindert. Als hij de olifant doodt die zijn ouders
Ontvoering

Yatala gijzelt Viroedhaka

had platgestampt, wordt Yatala verbannen. Hij zwerft rond en doodt zo nu en dat vee om te eten. De soldaat Mossa doet een poging Yatala te doden, maar Yatala blijkt snel van verwondingen te kunnen genezen. Op een dag gijzelt hij de Kristallen prins en eist de Kosalaanse soldaten iets tegen het kastensysteem te doen. Viroedhaka vertelt hem dat hij ook voor een gedeelte shoedra is. Hij vraagt Yatala om voor hem te werken om samen het onrecht uit de wereld te halen. Yatala stemt toe en hij wordt een kasalaanse sodaat. Wanneer Yatala Viroedhaka's moeder ontmoet, begint hij aan Viroedhaka's opvattingen van het kastensysteem te twijfelen. De kristallen prins weigert zijn moeder als een koningin te behandelen en hij behandelt haar naar haar origine, als een slavin. Yatala wordt boos en gaat van
Redding

Yatala redt Viroedhaka's moeder

Viroedhaka's moeder houden zoals hij van zijn overleden moeder hield. Hij redt haar van een brand, die de Kristallen prins had aangestoken omdat diens moeder misschien de pest heeft. Dit blijkt uiteindelijk te kloppen en Viroedhaka's moeder sterft in Yatala's bijzijn. Yatala is ontroostbaar en hij hoopt spoedig te sterven. Dan ontmoet hij Siddharta, die hem uitlegt dat iedereen wel eens ongelukkig is, en dat iedereen een rol in het leven heeft, die ook doorgaat wanneer iemand een dierbare heeft verloren. Yatala is Siddharta erg dankbaar voor diens inzicht en hoopt ooit Siddharta's leerling te worden.

Het hertenparkEdit

In het vijfde album blijkt Yatala toch weer in dienst te zijn van het Kosalaanse leger. Koning Prasenajit gebruikt hem voor gebiedsuitbreiding van diens rijk. Yatala moet duelleren tegen de kampioen van Maghada om een betwist gebied te krijgen. Voor het gevecht ontmoet de kampioen van Maghada, Tatta, Yatala. Ironisch genoeg kunnen de twee kampioenen het best goed met elkaar vinden. Ze voelen allebei hoe bijzonder het voelt om Siddharta te horen spreken. Ondanks dat accepteren ze het feit dat een van hun zal moeten sterven. Omdat Yatala zo groot is, is het voor Tatta haast onmogelijk om hem te verslaan. Daarom wordt Yatala door Devadatta vergiftigd. Tatta vindt dit geen eerlijk gevecht en hij eist dat de dader zich toont. De Kosalanen zijn het met Tatta eens en verklaren Maghada uiteindelijk de oorlog. Yatala weet het vergif te overleven.

Prins AjatasattoeEdit

Yatala is in het zevende album voor koning Bimbisara. Als Boeddha naar Maghada terugkeert, besluit Yatala
Yatala monk

Yatala als monnik

monnik te worden en. Tot afgunst van Ananda, scheert hij zichzelf kaal. Yatala verblijft in Venoevana en hij wordt feitelijk meer Boeddha's bodyguard dan zijn leerling. Hij probeert de moordenaar te vinden die een aanslag op Boeddha pleegt en hij jaagt de demonstranten weg die Boeddha's leer wantrouwen. Hij probeert ook Ahimsa te doden die eerder kwaad over Boeddha sprak. Boeddha weet hem hier echter van te weerhouden.

JetavanaEdit

Yatala is nog een keer incompleet in het achtste album te zien; gezeten met de andere belangrijke volgelingen van Boeddha, luisterend naar de plannen van Devadatta. Wat er daarna met hem is gebeurd is niet bekend geworden.

TriviaEdit

In de engelse versie van Boeddha is Yatala 20 voet hoog. Dit staat gelijk aan 6 meter in plaats van 7 meter. Aangezien Boeddha van oorsprong japans is en niet engels, kan niet vast worden gesteld dat dit correctere informatie is dan die uit de nederlandse versie.