Wikia

Is de zon geel? Misschien is hij wel groen. Is het dag? Misschien is het wel midden in de nacht. Echten tijgers konijnen? Misschien eten konijnen wel tijgers. Vliegen vogels in de lucht? Misschien vliegt de lucht wel rond de vogels. De enige waarheid is dat je nergens zeker van kunt zijn! Begrepen? --Sanjaja
Sanjaja

Sanjaja was een Brahmaanse leider die zijn leerlingen onderwees nergens in te geloven. Het is volgens hem genant als men iets aanneemt was uiteindelijk niet waar blijkt te zijn. Sanjaja gaat in zijn geloof in niets zo ver, dat hij vindt dat men ook moet twijfelen aan alles wat men duidelijk waar kan nemen. Sanjaja is niet alleen heel twijfelachtig, hij is ook erg wantrouwig. Hij vertrouwt Saripoetta en Moggalana, zijn trouwste leerlingen, niet als zij even afwezig zijn. Na een ontmoeting met Ananda voelen Saripoetta en Moggalana zich meer aangetrokken tot de leer van Boeddha. Ze proberen Sanjaja te overtuigen om Boeddha's leer toe te passen, maar Sanjaja blijft volharden dat hij niet gelooft in het bestaan van Boeddha, laat staan in de aspecten van diens geloof. Saripoetta ziet in dat discussieren hopeloos is en ze verlaten hun meester. Sanjaja's tweehonderdvijftig andere leerlingen, volgen Saripoetta's voorbeeld. Nu is Sanjaja uit op wraak en hij koopt Chintha om om te doen alsof zij een minnares van Boeddha is geweest. Als dat plan niet lukt, probeert Sanjaja mensen aan te zetten om tegen Boeddha en zijn levensbeschouwing te demonstreren. Wat er na de ongefundeerde, dus snel afgelopen, demonstraties en roddels met Sanjaja is gebeurd, is niet bekend geworden.