Wikia

Ananda 24206
Ananda is een van de hoofdrolspelers van de Boeddha-saga. Hoewel hij pas in het zesde album een rol gaat spelen, is hij toch uitgegroeid tot een van de belangrijkste personages. Ananda maakte een indrukwekkende verandering door in zijn leven, van bandiet tot rechterhand van Boeddha.

BiografieEdit

DevadattaEdit

Ananda komt in het derde album als eerste voor als baby en halfbroer van Devadatta. Ananda's vader maakt bekend dat hij niet kan geloven dat hij familie is van Devadatta, aangezien hij een hekel heeft aan zijn stiefzoon, terwijl hij van zijn biologische zoon liefheeft.

AnandaEdit

In het zesde album vlucht Ananda met zijn ouders voor de Kosalanen. In een paniekaanval bidt Ananda's vader tot een demon om zijn leven te redden. Hij zou er zelfs zijn kind voor afstaan. Ze worden door Mara gered, waarna blijkt dat Ananda's vader heeft gebluft over het weggeven van Ananda. Ananda's vader wordt vervloekt en sterft en zonder het te weten behoort Ananda toe aan Mara.

Wanneer Ananda's moeder wordt vermoord, gaat hij een misdadig leven lijden. Hij plundert en vermoordt talloze mensen en door Mara is hij niet dood te krijgen. Dit wordt zonder succes geprobeerd door de vastberaden detective Panpas. Mara blijkt Ananda nodig te hebben om hem tegen haar grote vijand Boeddha op te zetten. Ananda leert een slavenmeisje kennen dat niet kan praten en Ananda overal volgt. Hoewel Ananda niets voor haar voelt, besluit hij haar toch te houden. Het meisje blijkt Lata te heten en nadat ze Ananda van Panpas heeft gered, gaat Ananda wel iets voor haar voelen. Mara wil dat Ananda Lata de bons geeft en zolang Lata bij hem is, stopt Mara het redden van Ananda. Ananda komt hier achter als hij samen met een andere bandiet, Ahimsa, een brahmaan gaan overvallen die beschermd wordt door een paar tijgers. Ananda raakt gewond en ziek en Ahimsa besluit Lata weg te jagen, zodat Ananda weer kan genezen. Met zijn tweeën komen ze aan bij de tempel van de vuur erende brahmaan Oeroevela Kassapa. Tijdens een zoektocht naar Kassapa's goud, worden de dieven opgesloten in de tempel en door een vuur stikken ze. Ananda wordt net op tijd gered door Boeddha, die Mara verdrijft en Ananda tot leven brengt. Ananda zet zijn bandietenleven opzij en wordt een volgeling van Boeddha. Hij vindt ook Lata weer terug.

Vanaf het moment dat Ananda monnik wordt, krijgt hij last van nachtmerries, waarin al zijn slachtoffers zich op hem wreken.[[Ananda (album)|
Nachtmerrie

Ananda heeft last van nachtmerries sinds hij monnik is

]] Ananda besluit toch maar weer bandiet te worden, omdat hij dan geen last meer heeft van zijn nachtmerries. Dan ontdekt hij dat Boeddha is vastgebonden door Ahimsa. Hij probeert Boeddha te redden, maar Boeddha heeft zijn hulp niet nodig. Als Ahimsa weg vlucht, bevrijdt Ananda Boeddha. Boeddha merkt dat Ananda in herboren tot een ander mens en Ananda besluit toch maar een monnik te blijven.

Prins AjatasattoeEdit

In het zevende album komt Ananda met de andere volgelingen in Venoevana terecht. Hij leidt nog steeds door zijn misdaden uit zijn verleden. Om hem te trainen stuurt Boeddha Ananda er op uit om iemand te vinden met dezelfde krachten als Assaji had. Ananda gaat op zoek, maar hij wordt maanden lang door iedereen mishandeld die hem niet vertrouwt. De geest van Assaji helpt hem op weg en uiteindelijk vindt hij Saripoetta, die gelijk onder de indruk is van Boeddha's leer. Ze gaan naar Saripoetta's vriend Moggalana en samen met 250 leerlingen van de nihilist Sanjaja vertekken ze naar Venoevana. Deze 250 leerlingen blijken een vergoeding te zijn voor Ananda's misdaden. Ananda heeft namelijk tweehonderdvijftig mensen vermoord in zijn bandietentijd.

In een droom ziet Ananda Mara weer terug. Ze probeert Ananda te verleiden om met Lata te trouwen. Hij moet dan wel Boeddha verlaten. Ananda stemt niet toe, omdat voor hem Boeddha dienen een grotere waarde heeft dan wat dan ook. Mara laat uit wraak Lata sterven. Om Ananda te troosten zegt Boeddha dat Lata waarschijnlijk is gereïncarneerd in een ander mens of dier.

Als Boeddha vertrekt om Kapilavstoe te helpen, neemt hij alleen Ananda mee. Ze komen in de verlaten stad van Vishaka aan, waar Ananda een krankzinnige vrouw vindt. Boeddha denkt dat het Vishaka is, die aan de drugs is en hij wil haar meenemen. Ananda wil niet met gekken reizen, waarop Boeddha zegt dat Ananda misschien wel gek is, omdat hij Mara ziet. Vishaka zorgt voor heel wat oponthoud en Ananda wil van haar af. Als Vishaka na een bijna dood ervaring weer normaal wordt, kan hij het beter met haar vinden. Onderweg wordt Boeddha door Ahimsa aangevallen. Ananda begint met hem te vechten en Ahimsa valt in een grot waar hij niet meer uit kan. Ananda gaat hulp halen op verzoek van Boeddha, maar Kosalaanse wachters vinden Ananda verdacht en sluiten hem op. Wat later wordt Boeddha ook opgesloten en Ananda wil Boeddha helpen zijn familie te bevrijden. Boeddha heeft Ananda daar niet voor meegenomen en Ananda houdt zich in.

Als Boeddha's zoon Rahoela met zijn vader mee wilt om te trainen, overtuigt Ananda hem dat hij zijn werk voor de Kosalanen als training moet beschouwen. Dit duurt niet lang meer, want na een paar weken geeft Viroedhaka de Shakiya's hun vrijheid terug.

JetavanaEdit

In het laatste album speelt Ananda niet zo'n speciale rol. Hij troost Boeddha wanneer hij denkt dat al zijn werk voor niets is geweest na de vernietiging van de Shakya's. Hij redt Boeddha van een door Devadatta in touw gezette moordaanslag. En hij verzorgt Boeddha als hij stervende is.